sunnuntai 13. lokakuuta 2013

RALLIKAUSI 2013


1. Kaikki täytyy tehä ite..



2. Kauden päätöskisa, Rantaralli 12.10. Varakartturi Mälkönen mukana. Luokkavoittajat!



3. Koko kauden SUPERDRIVER!!


4. Turun SM rallista luokkavoitto!

4. Kouvolan SM rallista luokkavoitto!


5. Joskus näin...


6. Hyrynsalmen maisemia. Mahtava reissu. Iso käsi mukanaolleille.




7. Joensuun SM. Eka nuottiralli, eka hyppy!



Lainataanko legendaarisen Mertarannan sanoja ja todetaan lyhyesti ja ytimekkäästi; ''Se on siinä!'' Rallikausi 2013 olis kisoja myöten taputeltuna valmiina, vaikka syksyen hämärtyessä jatketaan silti yhä harjoittelua niin nuotin- kuin ajamisenkin suhteen. Mutta ennenkun siirrytään tulevaan, otetaanpa hyvä asento, palataan ajassa taaksepäin ja mietitään, mitä kaikkea tulikaan tehtyä. Ja sanotaan nyt vielä sellasta, että ylläolevia kuvia ois about 100 lisää. Tossa nyt ensteks löydettyjä...

Kauteen 2013 lähdettiin valmistautumaan kehityskelpoisin asentein; tavoitteita oli kahdessa SM-arvoisessa sarjassa, RSJM v1600 luokassa ja yleisen SM:n yhteydessä ajettavassa Suomicup luokassa, jossa kilpailtiin myös v1600-autojen kesken, mutta pääsimme ajamaan nuotista. Heti tammukuusta otimme tiukat setit Lapin leveyksillä, sillä olimme ajoleirillä, nuotittamassa tunturirallia, sekä ajoimme myös valmennuksen puitteissa paljon keski-suomessa. Koko alkuvuosi tammi-maaliskuuhun kului enemmänkin reissukassia kantaen, sillä talvikauden kisat veivät mennessään ja kisoja ennen pyrittiin myös treenaamaan.

Kisailun lisäksi jännitystä elämään toi ehdottomasti se, että meikäläinen pyrki saavuttamaan tänä vuonna myös opinnot loppuun, ja kirjoitussalissa viihdyttiin niin keväällä, kuin syksyllä. Kolmen kuukauden reissuputki ja paluu arkeen tuotti kovemman pudotuksen, kuin uskoinkaan. Mutta taas voinen katsahtaa olkani yli ja todeta, että kaikesta kummallisuudesta sitä ihminen voikaan selvitä. Kuten noista yo-kirjoituksista.

Nuotittamisen lisäksi ajoimme siis RSJM:n kisoja, jotka ajetaan pimeeseen, eli kilpailut eivät ole ennakkotutustuttavia Ne ovat tainneet olla tämän vuoden meikäläisen kulmakynnyksiä! Jotenkin pimeeseen ajaminen tuottaa vaan entistä suurempa tuskaa, kun nuottireissun jälkeen palaa junnuilemaan ja kartturin suusta ei tule kuin sillointällöin kannustavia kommentteja. Mä olen jotenkin tosi epävarma niissä kisoissa, ja siksi huomaan, että tykkään nuottikisoista enemmän. Siksi esim. ensivuonna asetan tavoitteeni ainoastaan nuotitettaviin kilpailuihin ja haluan panostaa sen kehittymiseen, koska se varmasti on hyväksi myös tulevaisuudessa. Ehkä mä olen vaan niin mukavuudenhalunen, että haluan tietää mihin mennään. ;-)

Kehityskaari on tänä vuonna ollut myös kieltämättä huima; v1600 golffin rajallisuudet on löydetty, olen oppinyt ymmärtämään oman ajoni tasokkuuksia ja analysoimaan omaa tekemistäni. Mä olen myös mielestäni alkanut enemmän havainnoimaan auton teknillisiä juttuja, enkä halua enää sanoa että ''mulle riittää että on neljä rengasta ja ratti''. Me ollaan tiimin kanssa kokeiltu monia eri juttuja tänä vuonna ja on ihan mahtavaa huomata, että mäkin alan ymmärtämään mitä autoltani haluan! Ja myös hieman havainnoimaan mahdollisia vikoja, vaikka välillä vaihdelaatikkoviat saadaankin korjattua kaatamalla bensoa tankkiin.. Mutta sanotaan nyt näin, että jonkinlainen perstuntuma on iskoistettu.



Ja tulihan niitä sieltä. Niitä voittoja. Vuoden aikana kitijärjestelmän mukaan 12 kisaa, joista 4 voittoa, 4 hopeasijaa, 2 pronssisijaa, yksi 4. sija, sekä 1. keskeytys teknillisiin murheisiin. Että eiköhän näillä meriiteillä voi olla ihan tyytyväinen :) Kauden lopputuloksissa olimme SC 6 luokan 2. sekä RSJM 6.





Tästä ylläolevan kuvan tilanteesta lähtien voinen sanota, että ajamisessa on ollut meininkiä. Black rocketissa taidettiin ajaa 5 erikoiskoetta, jossa jokasella pätkällä taisi olla jotain vastaavaa ajolinjaa. Entiedä mikä suonenveto noissa karkeloissa tuli, mutta kyllä maalissa oli hyvä fiilis. Taisi kartturikin sanoa, että ''Laura.. Sä aiheutat ne tilanteet!''.

Kaiken rallattelun lisäksi vuoteen on mahtunut mukaan paljon muutakin. Mut valittiin vuoden alusta kansainvälisen Turvassa Tiellä- tieliikennekampanjan keulahahmoksi, sekä työskentelin Norffin aikana organisaation hommissa. Mieletöntä vastuuta, näkyvyyttä sekä tapahtumia! TT-hommat jatkuu vielä tänävuonna 22.-24.11 Helsingin messuilla.

Mä yritän tiivistää, tiivistää ja tiivistää.. Mutta mun mielessä on niin paljon ajatuksia, väsymystä ja kaikkea etten tiedä mitä sanoa. Loppuun kai lyhyet kiitokset?

Ensinnäkin, mä en pystyisi näihin hommiin ilman mun tiimiä. Perheeni, kartturini Reeta, valmennuspoppoo. IRMA:n pojat, W-pisteen sankarit. Koko valmennusporukka valmentajista valmennettaviin. Armisen opit Keuruun leiriltä on vieny monen monta kertaa eteenpäin. Kaikkien kannustavat viestit kisojen jälkeen saa hymyn mun huulille. Ystävät, jotka jaksaa ymmärtää vaikkei lynkyttämään pääse joka viikonloppu. Facebookin tykkäilijät, jotka jaksatte aina kannustaa :) Kaikki TE, jotka luotatte muhun, ja saatte vaikeuksien aikaan myös mun itseluottamukseni palautettua. Teitä on niin monia, että teistä saisi yhden kokonaisen bloggauksen tehtyä! En vaan osaa näyttää mun kiitollisuutta tarpeeksi Teille kaikille!

Ja koska ura on tehty jatkettavaksi, siihenkin tarvitaan teitä kaikkia vielä jatkossa. Ensivuonna yritetään räjäyttää pankki, kokeillaan jotain uutta ja pyritään ottamaan seuraava askel.. tai paremminkin HARPPAUS eteenpäin! 

Lisää luettavaa jokaiselle 18.10 (eli ens pe) julkaistavassa Vauhdin maailmassa. Hankkikaahan se :)

kiitos ja anteeksi,
RALLI-LATE

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti